Praktische informatie

11 juni 2014

Hieronder vind je alle praktische informatie over zaken zoals het online reserveren van lessen

Om er zeker van te zijn dat je een plekje hebt in je favoriete les, geven we iedereen de mogelijkheid om online lessen te boeken. Je kunt je geboekte lessen terugvinden onder het kopje ‘Lesrooster & Reserveren Online’. Enkele praktische informatie over het lesrooster en reserveren:

  1. Alle lessen zijn ruim van tevoren tot 30 minuten voor aanvang open voor online reserveringen.
  2. Je kunt alleen online of bij de receptie reserveren, dus niet telefonisch.
  3. Je reservering is geldig tot 5 minuten voor aanvang van de les. Ben je er dan nog niet, dan gaan we er vanuit dat je niet meer komt en geven we de les aan een ander. Als je het nou net niet haalt, bel dan even naar de studio zodat we jouw reservering vast kunnen houden.
  4. Als online registreren niet (meer) mogelijk is, kun je nog steeds naar de studio komen. We houden altijd 5 plekken vrij voor walk-ins. De walk-in plekken komen 30 minuten voor aanvang beschikbaar, niet eerder.
  5. Als je je reservering wilt annuleren dan kan dat via je account door op ‘reservering verwijderen’ te klikken in het icoontje achter jouw naam.
  6. Reserveringen die niet worden gebruikt en niet worden geannuleerd worden beschouwd als een “no show”.
  7. Heb je een ME Factory lidmaatschap, dan kan een  “no show” 3 keer per maand. Doe je dat vaker, dan kun je voor een periode van een maand niet meer online reserveren. Je kan dan gebruik maken van de 5 walk-in plekken die er voor elke les beschikbaar zijn. Als je een Introductie- of Tien-lessenkaart hebt, wordt deze les van je kaart afgeschreven.

Praktische informatie over andere zaken:

BETALEN

In de studio kun je met PIN betalen. In verband met jouw en onze veiligheid accepteren we liever geen cash. Online kun je betalen met iDeal. We werken met automatisch incasso wanneer je een maandkaart aanschaft. Heb je nog vragen, neem dan even contact met ons op via info@me-factory.nl.

WAT MOET IK AAN?

Draag schone en comfortabele kleren, gemaakt van natuurlijke stoffen. Beoefen yoga op blote voeten, of draag (yoga-)sokken. Wij zorgen voor yogamatten, dekens, kussens en blokken, maar je mag natuurlijk ook je eigen mat meenemen. Het is ook altijd lekker om een hamam-, handdoek of shawl mee te nemen (voor de eindontspanning). Er is omkleedgelegenheid in de studio; er zijn echter geen douches aanwezig. Probeer waardevolle spullen thuis te laten; deze kunnen in lockers worden gelegd bij de kleedruimte. Bij de ingang vind je “parkeergelegenheid” voor schoenen en jassen. In de studio zijn schoenen vrije zones ingesteld. Loop daar dan ook op blote voeten of draag sokken.

YOGA EN ETEN

Het is aan te raden om kort voor je yoga les niet te zwaar te eten. Een volle maag belemmert je in de bewegingen, je kunt er zelfs misselijk van worden. Om die reden is het ook beter om een half uur van tevoren niet te drinken. Beoefen geen yoga op een helemaal lege maag. Als je erg veel trek hebt kun je iets lichts eten, zoals fruit. We adviseren om na elke yoga les voldoende te drinken, om afvalstoffen goed af te kunnen voeren. Na elke les kun je genieten van een gratis kopje thee of koffie; natuurlijk krijg je daar ook iets lekkers bij! Wil je meer koffie/thee nuttigen, dan vragen we daar een vergoeding voor.

STILTE & FLUISTERZONE

Stilte bevordert innerlijke rust. Schakel alsjeblieft altijd je telefoon uit als je bij
ME Factory bent en wees rustig voor en na de yoga les. Zeker als je iets later bent en de les al begonnen is. Ga in dat geval eerst even op een mat liggen om je lichaam en geest tot rust te laten komen. Om ervoor te zorgen dat elke les in rust en stilte kan beginnen, vragen we je om 10 minuten voor aanvang van de les aanwezig te zijn. Wanneer je de studio betreedt en er zijn nog lessen bezig, dan is het fijn wanneer je in de fluisterzones jouw stemgeluid zacht houdt.

BLESSURES

Als je last hebt van blessures meld het aan de docent(e). Dan kan daar tijdens de les rekening mee worden gehouden, en kunnen je eventueel andere houdingen worden aangeboden. Blijf goed luisteren naar je lichaam. Je bent altijd zelf verantwoordelijk voor wat je doet. Bij twijfel is het raadzaam om vooraf de huisarts of behandelend specialist te raadplegen. Een yoga-docent is immers geen medicus.

MENSTRUATIE

Respecteer de cyclus van je lichaam. Doe het wat rustiger aan tijdens je menstruatie en vermijd intensieve lessen met omgekeerde houdingen en achterover buigingen. Laat het je docent even weten, dan krijg je andere houdingen aangeboden.

ZWANGERSCHAP

Tijdens de zwangerschap verandert er veel in en met je lichaam. Wij bevelen onze deelnemers daarom aan om in de eerste 3 zwangerschapsmaanden geen yoga te doen. Het hangt ook af van je eigen persoonlijke conditie of het mogelijk is of je yoga kunt beoefenen. Vanaf de 12-de week van de zwangerschap kun je ervoor kiezen de Zwangerschapsyogalessen bij
ME Factory te volgen. Ook in geval van zwangerschap ben je altijd zelf verantwoordelijk voor wat je doet. Overleg bij twijfel met een verloskundige of arts.

PARKEREN

‘s Avonds na 18.00 uur kun je voor de deur van ME Factory gratis parkeren aan weerszijden van de Wilhelminastraat. Overdag en op koopavond dien je parkeergeld te betalen.  Je kunt je auto gratis parkeren op de strook die pal naast de studio loopt (wel even opletten voor de betonnen paaltjes ;-)), en vol=vol. Of maak gebruik van gratis parkeren bij Hotel Hampshire; vanaf daar is het 5 minuten lopen naar de studio.

HYGIËNE

Indien mogelijk is het lekker om van tevoren te douchen. Anders is het ook goed om je handen, voeten en gezicht te wassen. Het is niet aan te raden om van tevoren te roken.

PARFUM

Vermijd het dragen van parfum tijdens de yogales. Het is niet alleen beter voor je ademhaling, maar ook fijner voor de andere deelnemers.

LUISTER NAAR JEZELF

Onthoud dat het jouw yogales is en jouw lichaam. Heb geduld en wees bewust van je eigen kunnen. Laveer tussen je ambitie en je enthousiasme. Wees zacht voor jezelf en vermijd het om jezelf in allerlei bochten te wringen. Luister naar je lichaam en (her)ken je grenzen. Respecteer jezelf en blijf geconcentreerd op de essentie van je yoga beoefening – ademen en bewustzijn.
Gebruik de houdingen (asana’s) om je lichaam te voelen.

ENERGIE

Als je je na je yogales misselijk voelt, hoofdpijn hebt of andere klachten ervaart, kan dat aan verschillende dingen liggen. Sommige houdingen of asana’s stimuleren processen en systemen in het lichaam. Bijvoorbeeld het afvoeren van afvalstoffen uit lichaam. Als die giftige stoffen door het lichaam circuleren kun je lichamelijke effecten ervaren. Andere oorzaken kunnen geestelijk zijn. Praat erover met je leraar voor advies en begeleiding. Het is niet vreemd om emotioneel te worden tijdens of na je yoga beoefening. Blijdschap, verdriet, boosheid, gelukzaligheid. Observeer je emoties, laat ze passeren en… blijf ademen!

VAKANTIE

In principe gaan alle lessen door tijdens de schoolvakanties. Meestal zal er een vakantierooster worden opgesteld.
In de zomervakantie, tussen Kerst en Oud & Nieuw en rondom feestdagen zal er een aangepast programma gelden. Je wordt daarover tijdig geïnformeerd.