Yin Yoga

Yin Yoga is rust en stilte. De aandacht ligt daarbij op het versterken en versoepelen van bindweefsel, pezen en gewrichten. Deze dieper gelegen weefsels en structuren hebben meer tijd nodig om te reageren. Om ze te stimuleren wordt er tijdens de les een aanhoudende stretch of druk uitgeoefend. Daarom blijf je bij Yin Yoga wat langer in een houding (drie tot vijf minuten).

Wat is Yin Yoga?

Yin Yoga is kalm en sereen tijdens de les. Bijna alle houdingen zijn zittend of liggend en worden één voor één uitgevoerd. Yin Yoga is ook behoorlijk intens. Juist doordat je lang in een houding blijft, daagt de diepe stretch je fysiek, en zeker ook mentaal, uit. Dat is juist goed! Door Yin Yoga kom je meer in contact met je lijf. Je leert jezelf kennen, ervaart je (fysieke en mentale) grenzen en kunt deze misschien wel uitbreiden.

Alles mag, niets moet bij Yin Yoga. Er is geen prestatiedrang, geen competitie, geen reageren op prikkels van buitenaf. Bij Yin Yoga is alle aandacht er voor jezelf. Om tot rust te komen, de tijd te nemen en stukje bij beetje onrust en spanningen los te laten. 100% ME-time!

Effecten van Yin Yoga

Yin Yoga heeft veel positieve effecten voor je lichaam, brein en je energie!
Zoals je misschien al weet, zijn Yin & Yang onlosmakelijk met elkaar verbonden. De combinatie van Yin (zacht) met Yang (kracht), is daarom perfect!

Yin Yoga kun je ook zien als een mooie aanvulling op je Hatha, fitness-, hardloop-, fiets- of zwemsessie(s). Weliswaar maakt spierkracht je je fitter en sterker, flexibiliteit van je bindweefsel en gewrichten ondersteunt en helpt daarbij. Yin Yoga komt daar dus goed bij van pas! Naast dat Yin Yoga bindweefsel en gewrichten herstelt en versterkt, voorkomt het ook blessures.

Yin Yoga:

  • helpt je lichaam te ontspannen;
  • zorgt voor een soepel(er) en flexibel(er) lijf;
  • heeft een heilzaam effect. Door het stimuleren van de meridianen (energiebanen) in het lichaam kan Chi (levensenergie) beter stromen en verdwijnen blokkades;
  • zorgt voor een sneller herstel van blessures;
  • maakt je bewust. Door met aandacht in het moment te zijn, leer je beter naar je lichaam en gevoel te luisteren;
  • houd je jong! Yin hydrateert het bindweefsel en zorgt voor gezonde collageenvezels;
  • wapent je tegen stress. Door Yin Yoga leer je mee te bewegen met wat er op je pad komt;
  • zorgt voor een sterke connectie met jezelf.

Voor wie is Yin Yoga geschikt?

Voor iedereen! De rustige beoefening bestaat voornamelijk uit zittende en liggende houdingen en is daarom voor iedereen uitstekend te volgen. Heb je fysieke klachten zoals rugpijn, bekkenklachten, reuma, frozen shoulder of botontkalking? Ook dan kun je Yin Yoga beoefenen. Het kan zelfs voor pijnvermindering zorgen! Tijdens de les passen we de houdingen aan naar jouw niveau en fysieke situatie. Daarbij ondersteun je jezelf door kussens, blokken, bolsters en dekens te gebruiken.

Yo’ga je mee?

Ervaren of Yin Yoga iets voor jou is? Meld je aan voor een proefles en ontdek wat het voor je doet!

Heb je een vraag over Yin Yoga of wil je meer informatie? Laat het gerust weten via ons contactformulier.